Германски художник представя изложба в София, вдъхновена от столичен хотел

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Германският художник Клеменс Бер представя първата си самостоятелна изложба в София „Призрачни хоризонти“. Отправна точка на работите, инсталациите и обектите е идеята за руини, не само като останки от нещо отминало, а и като изкуствена структура („фалшиви руини“), романтизираща миналото. Куратор е Викенти Комитски, а самата изложба ще се състои на три локации едновременно – Гьоте-институт – България, и галериите „Пунта“ и „Поста“.

При първото си посещение в София художникът е заинтригуван от историята на хотел „Арена ди Сердика“ (срещу Гьоте-институт) – шестетажна модерна сграда, построена върху останките на античен римски амфитеатър от III век, открити при изкопите на строежа. Въпреки протестите на местната общност от археолози и историци, настояващи, че общината трябва да запази останките, хотелът все пак е построен, като част от руините са запазени видими като елемент от архитектурната среда.

Клеменс Бер

Започвайки с тази история, Бер издига в двора на Гьоте-институт шестметрова скулптура от дърво и различни строителни материали, наподобяваща незавършена симбиоза между модерни елементи и псевдоантични останки („изкуствени руини“). Тя открито се заиграва с темата за „архитектурните интерпретации“, опитващи се да прокарат мост между миналото и настоящето. Композицията е издигната върху колони, които не са от камък, а от оребрен PVC материал, използван за покриви на временни конструкции, препращайки към историята на амфитеатър Сердика. Този подход е познат още от XVIII век, когато фалшиви руини, наподобяващи останките на антични сгради, са строени в ландшафтните паркове на Западна Европа.

Темата за разрушението и реконструкцията продължава в работите, изложени в галериите „Пунта“ и „Поста“. Серията обекти – кутии от стъкло и плексиглас – имитират езика на градската среда: временно закрити с различни материали счупени прозорци, ремонтирани витрини, временни решения. Пукнатините в стъклото, запечатани със силикон, създават абстрактни рисунки, които освен това поддържат отделните парчета заедно. Голямата витрина на „Поста“,
невидим разделител между вън и вътре, частно и публично, става видима, когато бива натрошена и поправена. Мащабна скулптура в „Пунта“ структурно дублира архитектурните елементи на пространството. Средата се появява два пъти: веднъж като себе си и веднъж като реконструкция – врата, ъгъл, рамка, прозорци – същите, но различни, като двойник от друго измерение.

Според автора „това, което избираме да съхраним, е това, което избираме да помним. Наративът на историята е изгубен в интерпретации, подобно копие на копие с изгубен оригинал, като така се изравнява с фикция. Бъдещето се очертава в хоризонт, преследван от безкрайно повторение на миналото“.

Откриването на изложбата е на 13 юни (четвъртък) от 18:00 ч. в галерия „Пунта“, постепенно преминава към галерия „Поста“, а от 20:00 ч. нататък продължава в двора на Гьоте-институт – България.

Снимки: Гьоте-институт

ARTDAY.BG

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Елена Рьорих: Пазете се от празните минути

„Любовта - това е мощна сила, чрез която всичко съществува във Вселената. Любовта е сила, която въздейства върху целия свят: всичко, което се прави...

Мари Лафоре – яркото слънце до Ален Делон (видео)

Тя се ражда на 5 октомври 1939 година с името на Лафоре е Майтен Мари Брижит Думеняк. С Ален Делон ги среща режисьорът Рене...

„Мансфийлд Парк” – романът, който Джейн Остин издава анонимно

Когато прeз 1814 г. публикува романа си „Мансфийлд Парк”, Джейн Остин не вижда името си на корицата. Нравите на епохата повеляват да остане анонимна...

„Козият рог“ се разминава на косъм с номинация за „Оскар“

На 05.10.1972 г. се състои премиерата на българския игрален филм "Козият рог". Режисьор е Методи Андонов, а автор на сценария — Николай Хайтов. Автор...

Къща без книги е като стая без прозорци – отбелязваме Международния ден на учителя

На 5 октомври отбелязваме Международния ден на учителя. Благодарение на своите учители опознаваме живота и привикваме на уважение към него. Те са онези, които...