Едвард Мунк е норвежки художник-експресионист. Неговата силна и емоционално наситена трактовка на страданието силно повлиява на развитието на немския експресионизъм от ранния ХХ в.
Мунк пробива в Европа през 1892 г. Желанието му е да изобразява нова форма на реалността, основана на психологически преживявания, а не визуални. Следователно картините на Мунк показват душевното състояние на автора, често подсилено от изобразяването на човешка фигура на преден план и провеждащо се събитие на заден план.
Както при много негови творби, той рисува няколко нейни версии. „Викът“ е една от картините от серия, наречена „Фризът на живота“ (Lebensfries), в която Мунк изследва темите за живота, любовта, страха, смъртта и меланхолията. Тя е открадната от музея на Мунк в Осло, Норвегия, на 22 август 2004 г., но по-късно е намерена. Според непотвърдени слухове картината е унищожена от крадците. На въпроса за тази картина „Защо крещи?“, Мунк веднъж шеговито отговорил „Изгубила си е чантичката“.
Темите от „Фризът на живота“ постоянно се връщат в творчеството на Мунк в картини като „Болното дете“ (1886, портрет на болната му сестра Софи), „Вампир“ (1893–94), „Пепел“ (1894), и „Мостът“. Последната показва слаби фигури с безлични или скрити лица, над които се издигат заплашителните форми на дебели дървета и надвесени къщи. Мунк изобразява жените или като крехки, невинни страдалки, или като смъртнобледи, пиещи живота вампири. Много изследователи смятат, че това отразява неговите сескуални страхове.
През май 2012 г. световните новинарски агенцци предават, че версия на прочутата картина „Викът“ е продадена на търг в аукционната къща „Сотбис“ в Ню Йорк за 119.92 милиона долара. Тя представлява крещящ мъж, запушил уши с ръце на фона на кървавото небе на Осло. Четири са картините с това название, които Мунк рисува между 1893 г. и 1910 г. Търгът за творбата е оспорван. Наддават седем души, но само за 12 минути за пастелен вариант на прочутата картина, нарисуван през 1895 г. Продадената творба от 70-те години на миналия век е собственост на семейството на норвежкия бизнесмен Петер Олсен, чийто баща Томас е бил съсед, а по-късно покровител и приятел на Мунк. Другите три версии на „Викът“ принадлежат на музея на Мунк в Осло (две) и на Националната галерия в Осло (една).
Международният гигант за реклама, маркетинг и връзки с обществеността Ogilvy & Mather използва цветни моливи, за да пресъздаде знаменитата картина в рекламна кампания на Faber Castell.
АRTday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/