Изложбата ни потапя в чара на един цвят, вдъхновил много артисти от различни епохи
След успеха на „YONKO’S ROOM“, авторът се завръща с нов проект, озаглавен „UNDER CONSTRUCTION“ в Галерия „Аросита“. Това е заявка за един бъдещ проект „PANTONE YO/KO”. Тази първа част носи заглавието „FATAL BLEU“. Йонко излиза от границите на стаята и се потапя в чара на един цвят, вдъхновил много артисти от различни епохи.
Защо фатално синьо?
На първо място, защото в Историята на изкуството има известни примери на артисти-художници, които като Иф Клайн (Yves Klein 1928-1962) са изградили цялостна концепция върху него и е напълно възможно една прибързана аналогия да обвини Йонко в плагиатство. Това е риск, който авторът поема на драго сърце, защото както казва: „Аз не мога да контролирам възприятията на другите… На зрителя! Това, което е водещо, е моята вътрешна потребност да се потопя в магнетизма на точно това синьо, а то съвсем не е същото като при Клайн …“
На второ място, етапът от животът на Йонко е сантиментално обвързан с психологията на този цвят.
За цвета
Както небето или морето, което отваря хоризонта, синьото и неговите нюанси (от тюркоаз до циан) е цвят, който непосредствено се свързва със сънищата, с мъдростта и със спокойствието. Синьото е „студен цвят“ и неговата хармонична гама е почти необятна. Учени доказват, че синьото се асоциира с надеждността и сериозността, ето защо много от водещите корпоративни лога са в различни тоналности на синьото.
В едни по-далечни епохи синият пигмент бил продаван по-скъпо от златото, защото той се е получавал от камък, наречен лапис-лазурит, който е внасян от Афганистан. Бил предназначен за моделирана употреба, като например оцветяването на кралско наметало или палто. Поръчителят на произведение или даден занаятчийски обект е бил задължен да прецизира количеството, в което ще се използва синият цвят.
Такъв е примерът с „Изключително богатите часове на Дюк дьо Бери“ („Très riches heures du duc de Berry“ XV-ти век). Ръкописът е реализиран от ателието на тримата братя Лимбург , по поръчка на Жан дьо Бери (1340-1416), който е един от братята на Кал Чарлз Мъдрият (Charles V le Sage). Тя е реализирана в придължение на 70 години – от 1410 до 1485. Ръкописът включва 206 листа 29 х 21 см, които са окомплектовани в книга чак през XVIII-ти век. Съдържа 65 малки миниатюри и 66 миниатюри на цяла страница, от които 12 илюстриращи месеците и съзвездията.
Откриването на изложбата е на 3 април от 18.30 часа в Галерия „Аросита“, ул. Врабча 12Б, София
ARTday.bg
Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/