Защо „Водопроводчиците харесват POP-ART“

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Галерия „Аросита“ представя изложба на Борис Колев

 

Мотото на своята изложба Борис Колев е формулирал доста необичайно: „Водопроводчиците харесват POP-ART”.

Още при първо „четене” става ясно, че това на пръв поглед странно мото съдържа определен ироничен, софистициран игрови подтекст. Зад външната констативност и декларативност прозират смисли, алюзии и фигури на ума, които отвеждат възприятията на зрителя далеч отвъд простодушната непосредственост и фриволния, сякаш по детски наивен пластически изказ, с който са пропити показаните опуси.

Показва се „20170219_150103-1.jpg“

Експозицията е съставена от една сравнително голямоформатна картина, своеобразен пространствен фокус, живописвана с акрил върху платно, както и от няколко съпътстващи я обекта, реализирани също с акрилни бои върху дърво, комбинирани с намерени предмети (objects trouvés).

Ако се поддам на изкушението да премина по утъпканите пътеки на обичайния изкуствоведски жаргон, бих определил стила на Борис Колев като „пост-поп арт”. В случая обаче е налице своеобразно „двойно кодиране”, характерно за постмодернистката естетика.

Показва се „20170219_152714-1.jpg“

Независимо че води началото си от една съвсем конкретна случка, посланието на изложбата неусетно прераства в нещо относително по-сериозно. Игра? Да, но не в тривиалния смисъл, а духа на онова, което навремето беше казал Шилер – човекът е човек, когато играе.

Но тази „игра” съвсем не е безобидна – зад непринудените и сякаш небрежни изображения се крият втори и дори трети план. Във време, когато очертанията между онова, което все още наричаме „изкуство” и онова, което наричаме живот все повече дифузират, когато цинизмът в обществото почти се е превърнал в норма на поведение, когато стихията на масовата култура все по-властно нивелира и релативизира стойностите от морален и мирогледен характер, на художника сякаш не му остава нищо друго, освен да улавя, подобно на чувствителна антена, някои от абсурдите и парадоксите, от които са изтъкани дните ни, да бъде едновременно дразнител и камертон на личностните и социалните измерения на „човешкото” в най-широкия смисъл на думата.

А в края на краищата, защо не „POP-ART”? Нали точно поп-артът изтрива границите между елитарната и масовата култура?

Проф. д. изк. Чавдар Попов

Показва се „e-pokana.jpg“

Изложбата можете да видите до 22 март  на адрес: София, ул. Врабча 12Б

ARTday.bg

Следвайте страницата ни във Фейсбук: https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

                                                                                 

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Джиду КРИШНАМУРТИ: Без страст няма красота

Джиду Кришнамурти е известен по целия свят учител и философ. В продължение на 60 години той говори пред десетки милиони хора, разпространявайки своето учение...

Президентът преименува Летище София на „Васил Левски“

На основание чл. 98, т. 13 от Конституцията на Република България със свой указ от 17 февруари 2025 г. президентът Румен Радев наименува Летище...

Postmodern Jukebox слагат начало на европейското си турне от България

Те са цветни, стилни, жизнерадостни, енергични. Американската поп-джаз сензация на гениалния Скот Брадли Postmodern Jukebox ще започне европейското си турне Magic & Moonlight от...

Човекът в обятията на това, което се случва около него

Романо Гуардини, роден на 17 февруари 1885 г. във Верона, Италия, е религиозен философ, католически свещеник и теолог. Още през 1886 г. семейството на...

Четирима италиански тенори завладяват НДК през април

Великолепието на италианската опера и неаполитанската песен ще обагри на 28 април зала 1 на НДК с гласовете на четиримата италиански тенори Алесандро Фантони,...